środa, 22 sierpnia 2012

Sok z aronii

Dzisiejszym postem chciałabym Was bardzo zachęcić do przygotowania soku z aronii. Bo taki sok przyda się nie tylko na przeziębienie... Warto pić go codziennie, jeśli zależy nam na profilaktyce chorób cywilizacyjnych. Aronia, dzięki obecności antocyjanów zwalczających wolne rodniki, skutecznie chroni m.in. przed chorobą nowotworową. Sok z aronii bardzo korzystnie działa również na układ krwionośny. Czytałam o tym, że jest m.in. wykorzystywany w leczeniu nadciśnienia.
Przygotowanie takiego soku jest bardzo proste- zobaczcie...




  •  2 kg aronii
  •  3 l wody
  •  sok z 0,5 kg cytryn
  •  garść liści wiśni
  •  2 kg cukru


Aronię dokładnie płuczemy i przekładamy do dużego garnka (ja swoją aronię zamroziłam na kilka dni, bo w dniu kiedy ją dostałam nie miałam akurat czasu na jej przetwarzanie).



Dodajemy liście wiśni, dolewamy wodę i gotujemy pod przykryciem aż do wrzenia (od tego momentu gotujemy jeszcze przez 15 minut).



Sok odcedzamy od owoców, dodajemy do niego sok z cytryn i cukier. Mieszamy, aby cukier całkowicie się rozpuścił i gotujemy do wrzenia.

Gorący sok przelewamy do wyparzonych butelek lub słoików, mocno zakręcamy.
Pasteryzujemy przez 15 minut, a następnie pozostawiamy do ostygnięcia.

Smacznego!

17 komentarzy:

  1. bardzo ciekawy przepis z tymi liśćmi wiśni. Właśnie szukam jakiegoś przepisu na sok z aronii. I mam go tutaj!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. koniecznie wypróbuj sok z aronii z pomarańczą. Dawniej też robiłam z cutrynąi liśćmi wiśni, ale od kiedy znalazłam przepis z pomarańczą, robię właśnie ten. ;) Jest przepyszny

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam ja robię sok z aronii (z własnego sadu) tylko w sokowniku. Paruję owoce wymieszane z cukrem przez ok. godzinę. Następnie zlewam gorący sok do butelek po sokack typu tymbark lub co dostanę od matek małych dzieci i odwracam butelki do góry dnem. Zamykają się i mogą stać latami. Wychodzi mi w jednym parowaniu 7 - 8 butelek zagęszczonego, naturalnego soku, więc potrzeba mniej miejsca w spiżarce. Butelkę się otwiera, kiedy chce i rozcieńcza przegotowaną lub mineralną wodą. Sok w parowniku robi się bardzo wygodnie, bez brudzenia naczyń, bez dodawania czegokolwiek poza cukrem w dowolnej ilości i wychodzi stężony, pyszny. Aha, owoce po umyciu zawsze mrożę, bo sok jest łagodniejszy w smaku, traci ostrość, ale nie pozbawia go to cennych właściwości.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zazdroszczę aronii z własnego sadu, mi pozostaje tylko kupowanie na rynku. Póki co nie posiadam sokownika, więc przygotowuję sok w opisany powyżej sposób. Jednak bardzo dziękuję za tak obszerny i rzeczowy komentarz. Te cenne rady przydadzą się z pewnością niejednemu Czytelnikowi mojego bloga. Bardzo dziękuję i serdecznie pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawy tekst, polecam również zajrzeć na stronę http://sokzaronii.info/ tu możesz dowiedzieć się jeszcze więcej na temat soku z aronii i jego właściwości medycznych :)

    OdpowiedzUsuń
  6. DZIEKI ZA PRZEPIS Z ARONI.WLASNIE ZROBILAM W TYM ROKU.20.08.2013,WANDA POZDRAWIAM

    OdpowiedzUsuń
  7. Zobaczymy jak wyjdzie ten soczek. Pewnie będzie dobry i smaczny. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Właśnie jutro mam zamiar robić soki z aronii- z mojego "krzaczka" mam ok.10 kg aronii, więc będa soki, nalewki itp. itd. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Moje słoiczki właśnie stygną:-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Właśnie zamierzam ostatnie aronie z mojego krzaczka przetworzyć w sok. Do tej pory robiłem to w parowniku pomieszane z jabłkami a następnie zlewałem sok do plastikowych butelek i mroziłem. Teraz walczę o ostatnie miejsce w zamrażarce z żoną bo ona jest zwolenniczką malin i też swoje soki zamraża. Te ostatnie zbiory chciałbym przetworzyć w sok według przepisu kolegi Anonimowego ale zamierzam dodać do parownika liści wiśni a potem zlać do szklanych butelek i bez pasteryzownia odstawić do spiżarki.Jak myślicie czy liście w parowniku nie zepsują mi smaku?

    OdpowiedzUsuń
  11. Kochani,a co robicie z owocem który wam pozostanie po pozyskaniu soku?.Ja robię sok tradycyjnie ,czyli w garnku,nastepnie owoc który mi pozostanie wrzucam do rondla,dodaję proporcjonalnie cukru żelującego ,chwile smażę,i gorące przekładam do małych słoiczków,zakręcam i ustawiam do góry dnem.Można wykorzystać do ciasta,ale u mnie znika zaraz ze słoika.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzisiaj będę robiła kolejną partię soku, z owoców zamierzam zrobić konfiturę. Przepis już niedługo pojawi się na blogu, dlatego zachęcam do odwiedzin.

      Serdecznie pozdrawiam,

      Agnieszka

      Usuń
  12. Witam,moje aronie właśnie się gotują.Czy ktoś ma jeszcze jakieś fajne przepisy na przetwory z aronii? W moim ogródku aż czarno, gałęzie sie uginaja pod ciężarem owoców.
    Pozdrawiam
    Karolima

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja nie mogę się doczekać kiedy będę mogła zebrać aronie, ale moja odmiana to dopiero początek września :/ wtedy są najbardziej dojrzałe, ale nie może być gradu, inaczej je poniszczy :/

    OdpowiedzUsuń
  14. Zawsze myślałem że sok jest uzyskiwany z owoców bez dodatku wody
    Natomiast z wodą to mniej lub bardziej zagęszczony kompot i niech tak pozostanie
    Mariusz

    OdpowiedzUsuń