czwartek, 28 czerwca 2012

Jogurtowe ciasto z truskawkami

     Pierwszy raz piekłam to ciasto będąc nastolatką. W trakcie przygotowywania ciasta okazało się, że w domu zabrakło sody oczyszczonej, nie było również proszku do pieczenia. Oceniłam jednak, że skoro sody trzeba dodać zaledwie 1,5 łyżeczki to jej brak nie powinien znacząco wpłynąć na końcowy efekt... jakże się myliłam! Ciasto było dobre, ale bardzo niskie. Niezrażona porażką piekłam to ciasto jeszcze kilka razy i za każdym rzem było równie niskie, jak za pierwszym. Nikt nie kupił sody, więc w dalszym ciągu jej nie dodawałam. Aż do pewnego razu, gdy Mama postanowiła zainterweniować i poprosiła żebym pokazała jej przepis. To wtedy dowiedziałam się, że choć soda oczyszczona i proszek do pieczenia są dodawane w niewielkich ilościach, to mają jednak wpływ na ostateczne wymiary ciasta.
     Od tego ciasta zaczęła się moja przygoda z kuchnią. Początki zawsze są trudne, później było już tylko lepiej;)


  •  4 szklanki mąki pszennej, typ 550
  •  2 kostki masła
  •  2 szklanki cukru
  •  6 jajek wiejskich
  •  6 łyżek jogurtu naturalnego
  •  1,5 płaskiej łyżeczki sody oczyszczonej
  •  1 łyżka cukru pudru (np. cukru pudru trzcinowego)
  •  10 -15 dag truskawek
  •  1 łodyga rabarbaru (opcjonalnie)
  •  otręby owsiane

Truskawki myjemy, pozbawiamy szypułek i przekrawamy na pół.

Masło ucieramy z cukrem, pod koniec ucierania dodajemy żółtka, mąkę wymieszaną z sodą oraz jogurt..

Z białek ubijamy sztywną pianę. 4 łyżki ubitej piany odkładamy, a pozostałą pianę delikatnie mieszamy z ciastem.

Ciasto przekładamy do dużej, prostokątnej formy wyłożonej papierem do pieczenia i posypanej otrębami.

Na cieście rozkładamy truskawki.



4 łyżki odłożonej piany z białek mieszamy z cukrem pudrem, a następnie rozsmarowujemy na cieście (przy okazji je wygładzamy).



Pieczemy przez ok. 50-60 minut, na jasnozłoty kolor.



Można także przygotować truskawkowo-rabarbarową wersję tego ciasta- przed włożeniem ciasta do piekarnika porozkładać na nim (oprócz truskawek) pokrojoną w plasterki, średniej wielkości łodygę rabarbaru. Takie ciasto również jest bardzo dobre:)



Smacznego!





3 komentarze:

  1. bardzo lubię takie ciasta ;)))

    OdpowiedzUsuń
  2. Mmm to jest jedno z moich ulubionych ciast!!! :) Na pewno niedługo wypróbuję przepis.

    PS. Dodałam Cię do spisu blogów o zdrowiu i zdrowym stylu życia: zdrowomaniaczki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. mniam, uwielbiam takie ciasta- są taaakie letnie;)
    Dziękuję za udział w rabarbarowej akcji;*

    OdpowiedzUsuń